Info en tips: zo maak je wandelen voor kinderen nog leuker

Inhoud van dit artikel

Langer wandelen met jonge kinderen kan – zeker de eerste keren – uitdagend en best een beetje frustrerend zijn. Ben je eenmaal over die fase heen; dan is wandelen superleuk en vergroot het je mogelijkheden om mooie avonturen te beleven met je kinderen. In dit artikel geef ik tips hoe je wandelen leuker kunt maken voor kinderen en ze kunt klaarstomen voor langere wandelingen. Ter illustratie; mede dankzij deze aanpak en tips konden we met onze dochter en zoon – toen ze twee respectievelijk vier jaar waren – wandelingen maken van vijf kilometer en langer.

Wandelen met kinderen: wat mag je van ze verwachten?

Een jong kind heeft een heel andere fysiek dan een volwassene. De benen zijn korter, het kind heeft veel minder spierkracht, de cardiovasculaire capaciteit is kleiner en het bewegen gaat minder efficiënt. Toch, als je kinderen de hele dag door ziet spelen en rennen lijken ze daar niet zo een last van te hebben. Ze zijn dagelijks dan ook gemiddeld twee keer zoveel met activiteiten met hoge intensiteit bezig dan volwassenen. Daarbij helpt het dat het een kind minder energie kost om zich te bewegen, doordat hij minder lichaamsgewicht heeft. Ook herstellen kinderen veel sneller van zware inspanning dan volwassenen doen. Kinderen die net leren lopen zouden – bij elkaar opgeteld – al gauw vier km per dag afleggen. 

Samengevat zou je kunnen stellen dat kinderen tot heel wat lichamelijke inspanning in staat zijn. Maar doordat ze fysiek sterk afwijken van volwassenen is de manier waarop ze tot fysieke prestaties komen anders. Het zijn zeg maar meer sprinters dan duurlopers.

Wandelen met een kleuter: van sprinter naar duurloper

En laat wandelen nou net meer weghebben van duurlopen dan van sprinten. Kinderen zullen wandelen in beginsel dan ook vooral lang vinden duren en vaak saai vinden. Het is niet iets waar ze direct positief tegenover staan. Als je net begint met wandelen met kinderen verander je daar niet veel aan, maar is het vooral belangrijk te voorkomen dat ze negatief tegenover het wandelen komen te staan. De eerste ervaringen met wandelingen zijn wat dat betreft van grote invloed. Begin dus niet direct aan kilometers lange afstanden die je kind pas na een uitputtingsslag met veel gehuil weet af te ronden. In plaats daarvan bouw je de wandelafstanden langzaam op. Zo houdt je kind er plezier in en kan hij ook zijn grenzen verder verleggen. Zie dit gerust als een stukje training, zelf loop je tenslotte ook niet ongetraind zomaar 50 km. 

Wat onderdeel van die training moet zijn is dat je kind niet steeds wordt gedragen als hij aangeeft moe te zijn. Leer je kind dit  zo snel mogelijk af en leer hem juist aan om zijn eigen grenzen te verleggen en qua wandelen steeds meer op eigen benen te staan. Dit vraagt best wat geduld, tijd en soms een starre houding naar je kind. Maar je weet dat de investering zich terug heeft betaald als je korte tijd later al langere afstanden kunt lopen zonder de extra belasting – voor je rug – van een te dragen kind. Neem ook geen kinderwagen of buggy mee tijdens de wandeling, zodat je kind ook niet in de verleiding komt daarop terug te vallen.

Bereid je voor als je gaat wandelen met je kind

Wie weet kan je kind in zijn kleuterjaren na een aantal keren oefenen en opbouwen qua uithoudingsvermogen tot wel tien km. lopen. Heel fijn, maar er is meer nodig om ze daar enthousiast voor te krijgen en te houden. Een kind heeft tenslotte veel meer prikkels nodig dan jijzelf. Waar jij geniet van de rust en de omgeving, zal je je kind het nodige vermaak moeten bieden. Om het meeste uit een lange wandeling te halen is een goede voorbereiding dan ook zeer aan te bevelen. Natuurlijk niet alleen m.b.t. vermaak voor je kind, maar ook als het gaat om veiligheid en comfort. Onderstaande tips kunnen je hierbij helpen.

Tips om het wandelen met kinderen (nog) leuker te maken

  • Laat je kind meebeslissen zodat hij met de beste wil en zin aan de wandeling begint. Welke wandeling lijkt hem leuk? Welke snackjes wil hij meenemen? Welke andere spulletjes wil hij in zijn rugzakje? Welke andere ideeën heeft hij?
  • Loop een wandelroute waar voor kinderen voldoende te beleven is. Leuke routes voor kinderen zijn bijvoorbeeld in het bos, in de duinen of in een andere omgeving waar iets te klimmen valt. Ook een glooiende omgeving en een dierrijke omgeving doen het goed bij kinderen.
  • Je maakt de wandeling extra leuk door voor voldoende prikkels voor je kind te zorgen. Vraag ze uit te kijken naar de wandelpaaltjes in de juiste kleur, zet af en toe een wandellied in of vraag ze mee te helpen met kaartlezen.
  • Een andere manier om de wandeling leuker te maken is door er een thema aan te koppelen. Denk daarbij aan een speurtocht of volg bijv. een kabouterpad of ga ‘schat zoeken’. Voor dat laatste kun je de app van geocache gebruiken, maar – zo weet ik uit ervaring – een zelf getekende schatkaart (met bijv. een paar snoepjes als ‘schat’) vinden kinderen ook schitterend.
  • Kies een mooi einddoel als beloning nabij het einde van de wandeling. Denk aan een terras met speeltuin, ijssalon of pannenkoekenrestaurant.
  • Hoe meer zielen, hoe meer vreugd. Wanneer we samen met een bevriend gezin wandelen, pakken meestal alle kinderen zich samen. Enthousiast dat ze met hun vriendjes en vriendinnetjes kunnen wandelen ligt het wandeltempo van de kids vaak hoger dan dat van de volwassenen en zijn ze ook meer gemotiveerd voor een lange wandeling. 
  • Zorg voor goede uitrusting. Goede schoenen, geschikt voor de ondergrond, zijn belangrijk. Neem kleding mee rekening houdend met verschillende weersinvloeden. Denk verder aan EHBO spulletjes, zonnebril, petje, handdoek, picknickkleed en een (wandel)stok.
  • Denk bij uitrusting ook aan ‘fun items’, zoals een verrekijker, een kompas of een kleine bal. Laat je kind zijn eigen rugzakje met spulletjes en proviand meedragen. Geef ze een plastic zakje mee om steentjes, bladeren, kastanjes, dennenappels e.d. te verzamelen.
  • Houd het wandeltempo aan van de langzaamste loper
  • Zorg voor genoeg drinken en tussendoortjes en las voldoende pauzes in. Kinderen herstellen snel van inspanning. Een korte pauze kan al wonderen doen.
  • Profiteer van de seizoensinvloeden. Trek je kinderen laarzen en regenkleren aan om lekker te gaan stampen in plassen. Vraag ze paddenstoelen te spotten in de herfst. Maak onderweg een sneeuwpop in de winter. En laat ze pootjebaden in de zomer.
  • Verdiep je vooraf in de wandelroute. Welke ondergrond krijg je mee te maken? Hoeveel hoogtemeters heeft de route? Is het pad goed afgezet bij afgronden? Is de route makkelijk in te korten? Oftewel, is het een wandelroute die geschikt is om te lopen met kinderen?
  • Houdt rekening met de weersverwachting. Bedenk ook welke invloed het weer van de voorgaande dagen op het terrein kan hebben. Flinke regenval kan leiden tot glibberige stukken of dat je moet waden door de modder of zelfs je wandeling moet afbreken omdat het pad onbegaanbaar is.
  • Laat je kind zijn energie sparen voor de wandeling. Overweeg bijvoorbeeld een half uurtje de televisie aan te zetten voorafgaand aan de wandeling, zodat je kind uitgerust aan de wandeling begint.

DEEL DIT ARTIKEL MET ANDEREN

REAGEER OP DIT ARTIKEL

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.